DE 6 UDVIKLINGSTEMAER

På en af vores pædagogiske dage lavede vi vores egen definition af de 6 udviklingstemaer og forslag til hvordan vi vil arbejde med dem.

PERSONLIGE KOMPETENCER: 

  • Opfatter sig selv som et selvstændigt individ.
  • Opleve egen værdi/ selvværd.
  • Selvhjulpethed.
  • Føle tryghed/ føle sig elsket.
  • Respekt for andre.
  • Selvstændighed.
  • Nysgerrighed.
  • Fantasi.
  • Viljestyrke/udholdenhed og mod.

METODER:                  

  • Genkendelig hverdag.
  • Inddragelse i de daglige aktiviteter.
  • Anerkendelse af barnet.
  • Støtte barnets udvikling.
  • Nærværende voksne, der giver sig tid til iagttagelse og refleksion.
  • Give børnene udfordringer og indflydelse.
  • Se det unikke i hvert barn.

AKTIVITETER: 

  • Selv tage tøj af og på,
  • Afskedsfest for de store når de skal i børnehave. 
  • Synge og læse med børnene.
  • Afvekslende aktiviteter.
  • Storegruppe.
  • Tæt kontakt.
  • Snakke om ” Da jeg (barnet)var lille……”

 SOCIALE KOMPETENCER: 

  • At indgå i og bidrage til et fællesskab.
  • Føle og udtrykke empati og respekt for andre.
  • Udtrykke følelser.                                      
  • At anerkende sig selv og andre.
  • Deltage aktivt i et fællesskab
  • At håndtere konfliktløsning.
  • At kunne sige til og fra
  • Danne venskaber. 

METODER OG AKTIVITETER: 

  • Sangleg/morgensamling – vente på at det bliver ens tur.
  • Rolleleg.- selv bestemme en aktivitet.
  • Respektere hinandens følelser f.eks. have lov til at være ked af det/ få lov til at vågne i fred og ro.
  • Aktiviteter, hvor den enkelte bliver fremhævet positivt.
  • Pædagog ikke blander sig i konfliktløsning – prøve selv at løse konflikten eller få støtte til det.  
  • Afskedsfest, hvor det enkelte barn er i fokus og får lov til det.                             
  • Få børnene til at hjælpe hinanden – f.eks. tøj af og på.
  • Give plads til at se det enkelte barns behov og handle efter det.
  • Åbne døre, som giver mulighed for at danne venskaber på kryds og tværs.
  • Traditioner – at være en del af fællesskabet.
  • Give plads til spontanitet.
  • De voksne er nærværende og omsorgsfulde. 

SPROGLIGE KOMPETENCER: 

  • Pludresprog.
  • Talesprog.
  • Indre sprog (forståelse).
  • Kropssprog.
  • Mimik. 

METODER:       

  • Tale et forståeligt sprog.
  • Lege med sproget.
  • Udfører en lille besked.
  • Skal kunne snakke sammen.
  • Kunne sige til og fra.
  • Kunne udtrykke egne behov.
  • Stille spørgsmål og give svar.
  • Begyndende konfliktløsning. 

AKTIVITETER:

  • Leg.
  • Fantasilege.
  • Samvær.
  • Nærvær.
  • Iagttagelse.
  • Måltider og samling.
  • Sang og sanglege.
  • Oplæsning, rim og remser.
  • ”Storegruppe”   

KROP OG BEVÆGELSE: 

KOMPETENCER:  

  • Kropsbevidsthed
  • Skelne sig selv i forhold til andre.
  • Grovmotoriske færdigheder.
  • Finmotoriske færdigheder.
  • Spise med redskaber.
  • Begynde at gå på toilettet.
  • Selv tage tøj af og på.
  • Mod. 

METODER:        

  • Sanser
  • Kravle, gå hoppe, løbe o.s.v.
  • Spise og drikke.
  • Selvhjulpethed. 

AKTIVITETER:

  • Have focus på og give sig tid til de daglige aktiviteter f.eks.
  • tage tøj af og på.    
  • Sanseoplevelser (F.eks: vandpjaskeri,  finger- og
  • Kropsmaling, sminke, ris- og sanseposer.                                      
  • Lave rytmik.
  • Tilgodese plads til fysisk udfoldelse i rumindretningen.

 NATUR OG NATURFÆNOMENER: 

  • Få en fornemmelse af at planter og dyr er levende.
  • Være interesseret i at udforske/nysgerrig.
  • Forskelligt slags vejr.
  • Forskellige årstider. 

METODER: 

  • Være på legepladsen i al slags vejr – hele året.
  • Gå ture i nærområdet. 

AKTIVITETER:

  • Finde edderkopper, tissemyrer m.m. Vende sten og træstubbe.
  • Se knopper på træerne.                                                                     
  • Blomster, se, dufte, plukke.
  • Finde og smage frugter på legepladsen, æbler, pærer, blommer,
  • jordbær, hindbær, ribs og solbær.                                     
  • Gå på bare tæer i græsset.
  • Grave i kassen til urtehave.
  • Så ærter, gulerødder, sætte kartofler, plante jordbær.
  • Så blomster.
  • Bladene falder af træerne. Samle blade til løvfaldsfest.
  • Samle kastanjer.
  • Lege i vandpytter – blande vand og sand.
  • Lege i sne, mærke det er koldt, kaste med det, kælke……
  • Sne, der smelter når det kommer ind i varmen. 

KULTURELLE UDTRYKSFORMER OG VÆRDIER: 

KOMPETENCER:     

  • Vise omsorg.
  • Blive hørt og forstået.
  • Lytte til andre.
  • Føle sig respekteret og værdsat.
  • Ret til at være forskellig/anderledes.
  • Være en del af gruppen.
  • Opleve rummelighed fra personalet.
  • Rar omgangstone. 

METODER:

  • De voksne som rollemodeller.
  • Hverdagskultur. Samværsformer, måltider, samling…………
  • Opleve andres kultur/ andre måder at leve på.

 AKTIVITETER:  

  • Højtlæsning.
  • Ture.
  • Teater.
  • Besøge andre institutioner/ børnehavebesøg.
  • Musik.
  • Kreative aktiviteter.
  • Fester. Bl.a. afskedsfest.

Del siden