DE 6 UDVIKLINGSTEMAER
På en af vores pædagogiske
dage lavede vi vores egen definition af de 6 udviklingstemaer og forslag til hvordan vi vil arbejde med dem.
PERSONLIGE KOMPETENCER:
- Opfatter sig selv som et selvstændigt individ.
- Opleve egen værdi/ selvværd.
- Selvhjulpethed.
- Føle tryghed/ føle sig elsket.
- Respekt for andre.
- Selvstændighed.
- Nysgerrighed.
- Fantasi.
- Viljestyrke/udholdenhed og mod.
METODER:
- Genkendelig hverdag.
- Inddragelse i de daglige aktiviteter.
- Anerkendelse af barnet.
- Støtte barnets udvikling.
- Nærværende voksne, der giver sig tid til iagttagelse og refleksion.
- Give børnene udfordringer og indflydelse.
- Se det unikke i hvert barn.
AKTIVITETER:
- Selv tage tøj af og på,
- Afskedsfest for de store når de skal i børnehave.
- Synge og læse med børnene.
- Afvekslende aktiviteter.
- Storegruppe.
- Tæt kontakt.
- Snakke om ” Da jeg (barnet)var lille……”
SOCIALE KOMPETENCER:
- At indgå i og bidrage til et fællesskab.
- Føle og udtrykke
empati og respekt for andre.
- Udtrykke følelser.
- At anerkende sig selv og andre.
- Deltage aktivt i et fællesskab
- At håndtere konfliktløsning.
- At kunne sige til og fra
- Danne venskaber.
METODER OG AKTIVITETER:
- Sangleg/morgensamling – vente på at det bliver ens tur.
- Rolleleg.- selv bestemme en aktivitet.
- Respektere hinandens følelser f.eks. have lov til at være ked af det/ få lov til at vågne i fred og ro.
- Aktiviteter, hvor den enkelte bliver fremhævet positivt.
- Pædagog
ikke blander sig i konfliktløsning – prøve selv at løse konflikten eller få støtte til det.
- Afskedsfest, hvor det enkelte barn er i fokus og får lov til det.
- Få børnene til at hjælpe hinanden – f.eks. tøj af og på.
- Give plads til at se det enkelte barns behov og handle efter det.
- Åbne døre, som giver mulighed for at danne venskaber på kryds og tværs.
- Traditioner – at være en del af fællesskabet.
- Give plads til spontanitet.
- De voksne er nærværende
og omsorgsfulde.
SPROGLIGE
KOMPETENCER:
- Pludresprog.
- Talesprog.
- Indre sprog (forståelse).
- Kropssprog.
- Mimik.
METODER:
- Tale et forståeligt sprog.
- Lege med sproget.
- Udfører en lille besked.
- Skal kunne snakke sammen.
- Kunne sige til og fra.
- Kunne udtrykke egne behov.
- Stille spørgsmål og give svar.
- Begyndende konfliktløsning.
AKTIVITETER:
- Leg.
- Fantasilege.
- Samvær.
- Nærvær.
- Iagttagelse.
- Måltider og samling.
- Sang og sanglege.
- Oplæsning, rim og remser.
- ”Storegruppe”
KROP OG BEVÆGELSE:
KOMPETENCER:
- Kropsbevidsthed
- Skelne sig selv i forhold til andre.
- Grovmotoriske færdigheder.
- Finmotoriske færdigheder.
- Spise med redskaber.
- Begynde
at gå på toilettet.
- Selv tage tøj af og på.
- Mod.
METODER:
- Sanser
- Kravle, gå hoppe, løbe o.s.v.
- Spise og drikke.
- Selvhjulpethed.
AKTIVITETER:
- Have focus på og give sig tid til de daglige
aktiviteter f.eks.
- tage tøj af og på.
- Sanseoplevelser (F.eks: vandpjaskeri, finger- og
- Kropsmaling, sminke, ris- og sanseposer.
- Lave rytmik.
- Tilgodese plads til fysisk udfoldelse i rumindretningen.
NATUR OG NATURFÆNOMENER:
- Få en fornemmelse af at planter og dyr er levende.
- Være interesseret
i at udforske/nysgerrig.
- Forskelligt slags vejr.
- Forskellige
årstider.
METODER:
- Være på legepladsen i al slags vejr – hele året.
- Gå ture i nærområdet.
AKTIVITETER:
- Finde edderkopper, tissemyrer m.m. Vende sten og træstubbe.
- Se knopper på træerne.
- Blomster, se, dufte, plukke.
- Finde og smage frugter på legepladsen, æbler,
pærer, blommer,
- jordbær, hindbær, ribs og solbær.
- Gå på bare tæer i græsset.
- Grave i kassen til urtehave.
- Så ærter, gulerødder, sætte kartofler, plante jordbær.
- Så blomster.
- Bladene falder af træerne. Samle blade til løvfaldsfest.
- Samle kastanjer.
- Lege i vandpytter – blande vand og sand.
- Lege i sne, mærke det er koldt, kaste med det, kælke……
- Sne, der smelter når det kommer ind i varmen.
KULTURELLE UDTRYKSFORMER OG VÆRDIER:
KOMPETENCER:
- Vise omsorg.
- Blive hørt og forstået.
- Lytte
til andre.
- Føle sig respekteret og værdsat.
- Ret til at
være forskellig/anderledes.
- Være en del af gruppen.
- Opleve
rummelighed fra personalet.
- Rar omgangstone.
METODER:
- De voksne som rollemodeller.
- Hverdagskultur. Samværsformer, måltider, samling…………
- Opleve andres kultur/
andre måder at leve på.
AKTIVITETER:
- Højtlæsning.
- Ture.
- Teater.
- Besøge andre institutioner/ børnehavebesøg.
- Musik.
- Kreative aktiviteter.
- Fester. Bl.a. afskedsfest.